- פרסומת -

איך עושים פודקאסט?

איך עושים פודקאסט?

המדריך לפודקאסטר המתחיל

קודם כל, הקדמה:

איך עושים פודקאסט אתה שואלים? אז המדריך הבא הוא במיוחד בשבילכם!
המדריך שלנו מכסה את כל הנושאים, ולאחריו תדעו איך ליצור פודקאסט איכותי, כבר בתחילת דרככם.
כדי ליצור פודקאסט איכותי, תצטרכו להשקיע מזמנכם כדי ללמוד ולהבין את העקרונות הבסיסיים, והקווים המנחים של יצירת פודקאסט, בשביל שיצליח וימשוך קהל, ולא יעלם בעומקי האינטרנט.

אז, אחרי שהבנו מה זה פודקאסט, אפשר להתחיל להמשיך אל הנושא שלשמו היתכנסנו – איך עושים פודקאסט.

איך עושים פודקאסט -הכנה

איך עושים פודקאסט?

היערכות מוקדמת:

נכון, אתם צודקים, אתם כבר רוצים להתחיל להקליט כבר!
אבל, לפני שנדבר על ה"תכל'ס", שלב ההיערכות חשוב מאוד להצלחת הפודקאסט שלכם.
לשם כך הכנו לכם מספר שאלות שחשוב לענות עליהם לפני שהולכים לקנות ציוד הקלטה ואחסון בשרת:

אז נתחיל עם השאלה הראשונה – מהו נושא הפודקאסט?

נשמע ברור מאליו? אז זהו, שממש לא. כמות נכבדת של פודקאסטים ברחבי האינטרנט אינם מכוונים נושא.
לדוגמא, "יוסי ודני מדברים" – שם כללי, ונושא התוכנית לא באמת קיים. כמובן שאתם יכולים ליצור גם פודקאסט כזה, ללא נושא, ולדבר על מה אכלתם לארוחת צהריים. אבל כנראה שלא תצליחו לתפוס קהל מאזינים – אלא אם אתם מגישים מבריקים מאין כמותכם, או מפורסמים עם קהל שמכיר אתכם.

מה כן? היתרון של האינטרנט, הוא שאין "רייטינג", ואתם לא צריכים שכולם יאהבו אתכם או את הנושא שבחרתם.
בחרו בנישה אליה אתם מתחברים, זה הכי חשוב! כמובן שצריך להיות לה קהל מאזינים, אז שלא תהיה גדולה מידי. לדוגמא, פודקאסט לאוהבי ספורט "אקסטרים", שיש לו קהל יעד שישמח להאזין לפרשנויות, חדשות, ועדכונים. עם זאת, שימו לב לא לבחור בנישה קטנה מידי – גם המאזינים הכי הדוקים שלכם ישתעממו אם התוכנית לא תחדש או תעניין מספיק.

השאלה השניה – תוכן עלילתי או ענייני?

עוד בחירה חשובה בדרך ליצירת פודקאסט איכותי. האם אתם הולכים לספר סיפור? או שאתם מתכוונים לעסוק בשאלות באותו נושא?
לצורך ההבהרה, נמשיך עם הדוגמא הקודמת:
אם נחליט ליצור פודקאסט עלילתי, אספר סיפור על אדם העוסק בספורט אקסטרים – הישיגיו, כשלונותיו, וכו'.
לעומת זאת, אם נחליט על פודקאסט עינייני, אענה על השאלה "מהן טכניקות היעילות לטיפוס הר".

השאלה הבאה – מה פורמט התוכנית?

ישנן שלוש אפשרויות מרכזיות כשזה מגיע לבחירת הפורמט הנכון.
שימו לב, שבחירת הפורמט הנכון הינה חשובה מאוד, ויחד עם זאת, אינדיוידואלית.

אפשרות ראשונה – "הרצאה" – ישנו מגיש אחד באולפן, אשר מדבר ישירות אל המאזין.
יתרונות הפורמט – ציוד מינימאלי (לדוגמא מיקרופון אחד), וקלות העריכה וההקלטה, ושליטה על איכותן.
חסרנות הפורמט – הצלחת הפודקאסט נשענת רק על מגיש אחד, אז הוא חייב להיות מעולה ולא משעמם.

אפשרות שניה – "דו-שיח" – ישנם שני מגישים / מראיין + מרואיין, והשיחה מתנהלת ביניהם.
יתרונות הפורמט – שני מגישים יכולים בעזרת שיח קולח ומעניין, למשוך ולשמור את המאזינים מרותקים לשיח.
חסרונות הפורמט – רמת הקושי הטכנית להקלטת ועריכת תכנית עם שני מגישים עולה משמעותית, החל מצורת הישיבה של המגישים, לחלל החדר, כמות מיקרופונים, השוואת עוצמת השמע בין השניים וכיוצא בזה. כמובן שהיתרון בפורמט זה יכול מהר להפוך לחיסרון אם הכימיה בין המגישים לא עובדת.

אפשרות שלישית – "פאנל" – ישנם שלושה מגישים או יותר המקיימים דיון באולפן.
יתרונות הפורמט – אם הכימיה בין המגישים עובדת, זה יכול להעיף את התוכנית למעלה ולרתק את המאזינים, "כל המרבה" וכו'…
חסרונות הפורמט – עוד קפיצת מדרגה, אפילו יותר משמעותית, ברמת הקושי הטכנית להקלטת התוכנית ועריכתה. בנוסף, בגלל ריבוי המגישים בתוכנית, נהיה חייבים לשמור על שיח מאורגן ומסודר – אף אחד לא אוהב לשמוע תוכנית שלא יכול להבין על מה מדובר או ששלושה אנשים מדברים באו-זמנית.

איך עושים פודקאסט - אורך

מה יהיה אורכו של כל פרק?

התשובה לזה מאוד פשוטה – זה אינדיוידואלי ומשתנה מתוכנית לתוכנית.
ישנן תוכניות שמצליחות עם מפרקים שאורכם 5  10 דקות, וישנן תוכניות שיכולות להצליח מפרקים של שעה ויותר. עם זאת, ניתן להגיד באופן כללי, שלא נהוג להעלות פרקים באורך שעה ומעלה, שעלולים להתיש את המאזינים.  
עם זאת, על השאלה הזאת תצטרכו לענות בעצמכם בהקשר של התוכנית, הפורמט, הנושא, ואתם – המגישים.

באיזו תדירות יעלו הפרקים?

גם כאן, התשובה הינה אידיוידואלית. ישנן תוכניות שמוציאות פרק כל יום, וישנן כאלה המוציאות פרק פעם בכמה חודשים. למען האמת, שלא משנה באיזו תדירות תבחרו, מה שישנה יותר זו ההתמדה שלכם.
בחרתם להעלות פרק בשבוע? תעמדו בזה! שכן זה יוצר מצד המאזין רושם מקצועי וציפייה לפרק הבא.
בנוסף, כדאי לציין שהקלטת ועריכת פרק דורשת זמן ומאמץ, במיוחד בהתחלה. אז לא נמליץ על תוכנית יומית.
זיכרו – זו לא הכמות, זו האיכות!

האם צריך להכין את עצמי לפני כל הקלטת פרק?

עניין ההכנה הוא בעיקר עניין של טעם אישי ואישיות המגיש/ים.
עם זאת, חשוב לציין כי לרוב, התוצר שיוצא מלפתוח את המיקופון ולהתחיל לדבר על מה שעולה לכם בראש, אינו מוצלח במיוחד.
ההמלצה שלנו, אפילו אם אתם מרגישים ספונטנים, תכינו לכם דף עם נקודות עניין ונושאים שתירצו לעבור עליהם במהלך הפרק. הכנה כזאת תבטיח שאתם לא משתהים או "מורחים" את הפרק.
יחד עם זאת, אם אתם פחות ספונטנים, ואתם מתכוונים ממש להקריא מהדף, השתדלו שלא לעשות זאת באופן הנשמע לאוזן, המאזינים רוצים לשמוע מגיש רהוט וזורם, ולא קריין רדום.

מה לגבי זכויות יוצרים?

לפני התשובה, נציין שעורכי האתר אינם עורכי דין, כך שנוכל לספר לכם איך אנחנו מתנהגים.
הכלל הראשון והברור – לא לשהמיע קטעי קול על כל סוגיהם – קטעים מתוכנית טלויזיה או סרט, מוזיקת רקע, שיר, וכל דבר כזה או אחר שיכול להיות נתון לזכויות יוצרים.
הדבר היחידי שאפשר להשתמש בו – קטעים שעלו תחת "Creative Commons", הם קטעים המותרים לשימוש, בתנאי שהמשתמש נותן לבעל הקטע קרדיט עליו.
ובאותה נשימה, מומלץ גם שהפודקאסט שלכם גם יעלה תחת "Creative Commons" – אנחנו בטוחים שאחרי כל העבודה על התוכנית אתם תישמחו לקבל קרדיט על מה שעשיתם.

סיום

דילוג לתוכן